معرفی شرکت
پروژه احداث کارخانه لاستیک بارز در سال ۱۳۶۴ در شهر کرمان کلنگزنی شد و اين گروه فعاليت تجاری خود را در سال ۱۳۷۲ با ظرفيت اوليه ۲۵۰۰۰ تن در سال برای تولید انواع تاير، تيوپ، نوار وسايط نقليه سبک و سنگين و همچنين تایرهای کشاورزی آغاز نمود. درسال ۱۳۸۴ اولین مرکز تحقیقات و توسعه صنعت تایر کشور در گروه صنعتی بارز تاسیس شد که این مهم بومیسازی دانش طراحی و تولید تایر در کشور را در سالهای بعد رقم زد. با دریافت تکنولوژی چهارمین تایرساز جهان شرکت کنتیننتال آلمان گروه صنعتی بارز تنها تولیدکننده تایرهای رادیال باری – اتوبوسی در صنعت تایر کشور محسوب و بدینترتیب بخش اعظمی از نیاز صنعت حمل و نقل توسط این گروه تامین میگردد.
در سال 1396 کارخانه دوم گروه صنعتی بارز در استان کردستان به عنوان مجهزترین و پیشرفته ترین کارخانه تایرسازی کشور برای تولید تایرهای رادیال سواری و تایرهای مخصوص خودروهای کراس اوور و شاسی بلند افتتاح شد و در حال حاضر این مجموعه با ظرفیت تولید ۱۲۵ هزارتن به عنوان بزرگترین کارخانه تایر کشور مطرح بوده و 48٪ سهم بازار ایران را به خود اختصاص داده است. حدود ۳۶% سهم تایرهای رادیال سواری، ۲۴ % تایرهای رادیال باری و ۴۰% تایرهای کشاورزی ایران به گروه صنعتی بارز تعلق داشته از این رهگذر بارز به عنوان رهبر بازار تایر ایران و به روز ترین تایر ساز منطقه شناخته میشود.
مواد اولیه خریداری شده به نسبت سهم خود در بهای تمام شده به شرح ذیل میباشد (سهم هر قلم بر اساس ارزش ریالی خرید است). حدود 40% از مواد اولیه شرکت وارداتی و 60% دیگر از داخل کشور تأمین میشود. مواد مستقیم مصرفی شامل کائوچو مصنوعی و طبیعی، نخ تایر، دوده، مواد شیمیایی و غیره 83% از بهای تمام شده سال 1401 را تشکیل داده است. سربار تولید و حقوق دستمزد مستقیم به ترتیب 13% و 4% از سهم بهای تمام شده شرکت را دارا هستند.
شرکت بیش از 50% محصولات خود را از طریق عاملین فروش مستقر در سرار کشور به فروش میرساند. همچنین حدود 40% از فروش به خودروسازان صورت میگیرد و مابقی فروش در دسته خرده فروشی به افراد و یا شرکتها و سازمانها میباشد. رشد فروش و بهای تمام شده شرکت عمدتاً به واسطه افزایش نرخهای صورت گرفته در مواد اولیه و نرخ فروش محصولات بوده است.
دو نمودار زیر نشاندهنده سیر صعودی قیمتهای فروش با نرخ رشدی کوچکتر از نرخ تورم میباشد. فشار وارده ناشی از قیمتگذاری دستوری در صنعت تایر در نمودار های زیر به وضوح قابل مشاهده است.
در چهارسال اخیر میزان تولیدات شرکت همواره از ظرفیت اسمی پایینتر بوده و همچنین روند صعودی را سپری کرده است. همچنین میزان فروش شرکت سیر صعودی داشته است. لاستیک بارز کردستان سالانه 36 هزارتن تایر رادیال تولید میکند. لاستیک سیرجان تولیدکننده سیم طوقه و لاستیک روکش میباشد. بارز ترابر کرمان مسئولیت انتقال کالا از مبدأ کرمان را بر عهده دارد. کربن سیمرغ در صنعت دوده و به عنوان تأمینکننده کربن سیاه مورد نیاز پکرمان فعالیت مینماید. بارز لرستان در حال حاضر در مرحله قبل از بهرهبرداری تایرهای رادیال تمام سیمی اتوبوسی و کامیونی میباشد.
مقایسه با رقبا
رشد حاشیه سود شرکتها در سال 1399 به علت خروج صنعت لاستیک از شمولیت قیمتگذاری دستوری بوده است، اما در سال 1400 مجدداً این صنعت با قیمتگذاری دستوری مواجه شده و شاهد کاهش حاشیه سود شرکتها در سالهای اخیر هستیم. پکرمان بزرگترین تولیدکننده لاستیک در کشور میباشد. پس از آن پکویر در رتبه دوم، پیزد در رتبه سوم، پارتا، پتایر و پاسا به ترتیب در رتبههای چهارم تا ششم قرار میگیرند.
ترکیب بهای تمام شده شرکتهای تولیدکننده تایر سواری و سنگین تقریبا به یک شکل است اما پاسا به واسطه تولید محصولات متفاوت (لاستیک دوچرخه و موتور سیکلت) دارای سهم سربار بیشتری نسبت به سایر تولیدکنندگان این صنعت است. پکرمان در رتبه نخست تولید، پیزد و پکویر به ترتیب در رتبه های دوم و سوم تولید لاستیک قرار دارند.
سهم بازار شرکتهای تولیدکننده بورسی بر اساس میزان فروش ریالی در سال 1401 در شکل زیر آمده (شکل سمت راست)، حدود 40% مواد اولیه شرکتهای پکرمان، پیزد و پکویر از خارج کشور تأمین و حدود 90% از مواد اولیه پاسا از داخل کشور تأمین میشود.
پیشبینی سود
- 20% افزایش نرخ در گروه تایرهای رادیال سواری
- 25% افزایش نرخ در گروه تایرهای بایاس کشاورزی و صنعتی
- دلار نیما: 390,000 ریال
- نرخ کائوچو طبیعی مالزی: 1500 دلار / تن
- نرخ کائوچو مصنوعی: 1400 دلار / تن
- نرخ دوده: 1250 دلار / تن
بحثی در خصوص شرکت
گروه صنعتی بارز بیشترین سهم بازار تایر کشور را در اختیار دارد (48% در سال 1401). فروش تایر بهواسطه شبکه بزرگ نمایندگان در سرتاسر کشور صورت میگیرد و مشتری عمده دیگر این تایر ساز شرکتهای خودروسازی میباشند. عمده محصولات شرکت در داخل کشور به فروش میرسد و صادرات چشمگیری ندارد. هرچند درمهر ماه 1401 بهکلیه گروه محصولات تایر به جز TBR مجوز صادرات داده شد، اما همچنان فروش شرکت داخلی است. این تایر ساز برای 20 سال متوالی رتبه 1 تولید تایر در کشور را در اختیار دارد.
این شرکت به واسطه دارا بودن مقیاس اقتصادی دارای بهای تمام شده کمتری نسبت به رقبای خود است اما به دلیل قیمتگذاری دستوری در این صنعت پتانسیل رشد پکرمان محدود مانده است. شرکت لاستیک بارز کردستان در سال 1388 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس و پروانه بهرهبرداری خود را در سال 1396 از سازمان صمت استان کردستان دریافت نمود. محصول اصلی شرکت تایرهای رادیال میباشد. گروه صنعتی بارز 100% سهام این شرکت را در اختیار دارد و به عنوان یکی از بازوهای اصلی گروه در تولید تایرهای رادیال فعالیت میکند.
شرکت لاستیک بارز لرستان در سال 89 به صورت سهامی خاص تأسیس و پروانه بهرهبرداری خود را در سال 98 از سازمان صمت استان لرستان دریافت نمود. فعالیت شرکت در سال 1402 احداث کارخانه تولید انواع تایرهای رادیال تمام سیمی اتوبوسی و کامیونتی وسائط نقلیه سنگین با ظرفیت سالانه 50 هزارتن است.با مفروضات درنظر گرفته شده P/E شرکت در حال 8.8 واحد میباشد که در صورت خروج از شمولیت قیمتگذاری دستوری این نسبت میتواند دست خوش تغییر شود.
تحلیل اقتصادی
صنعت تایر به عنوان یکی از حوزههای حیاتی در صنعت خودرو و حمل و نقل، در دنیا با چالشها و فرصتهای فراوان روبرو است. در ایران، با توجه به محدودیتهای صادراتی (به دلیل کمبود عرضه تایر)، عدم تخصیص ارز کافی و قیمتگذاری دستوری فعالان این صنعت را با چالشهای گوناگونی مواجه ساخته است. تولید و مصرف تایر بهطور مداوم در حال افزایش است و نقل و انتقالات در سراسر کشور نیاز به تایرهای با کیفیت و متنوع دارد.
در بازار جهانی، صنعت تایر با رقابت فراوان روبرو است. شرکتهای بزرگ از کشورهای مختلف در تولید این محصول حضور دارند و تحولات سریع در تکنولوژی تایرها، ایمنی، و کارایی آنها را بهروز نگه میدارد. رقابت بینالمللی و فشارهای بازار باعث ارتقاء مداوم کیفیت و عملکرد تایرها شده و شرکتها را وادار به نوآوری و توسعه مستمر میکند.
همچنین، مسائل محیط زیستی نیز در صنعت تایر به چشم میخورد، نگرش به تولید تایرهای سازگار با محیط زیست و کاهش اثرات منفی این صنعت بر محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است. این نگرش به سمت استفاده از مواد بازیافتپذیر، کاهش مصرف انرژی در فرآیند تولید، و بهرهگیری از تکنولوژیهای محیطزیستی توجه زیادی دارد.
با در نظر گرفتن مازاد تقاضای تایر در ایران و همچنین وجود ظرفیت مناسب جهت پوشش بخش عمده ای از تقاضای کشور، صنعت تایر در ایران به عنوان یک فرصت مناسب برای رشد و توسعه مطرح میشود. خروج از محدودیتهای قیمتگذاری دستوری نه تنها به تایرسازان این امکان را میدهد که به عنوان عوامل اصلی در بازار بهرهوری نقش بپذیرند، بلکه با ارائه محصولاتی با کیفیت و قابل رقابت، قدرت رقابتی خود را تقویت و سهم بازار خود را بهبود بخشند.
تحلیل بنیادی
گروه صنعتی بارز با شروع فعالیت در سال 1364 و افزایش ظرفیت تولید به 25000 تن در سال 1372، به تدریج بزرگترین تولیدکننده تایر در ایران تبدیل شده است. تأسیس مرکز تحقیقات و توسعه در سال 1384 از طرف گروه صنعتی بارز، به بومیسازی دانش طراحی و تولید تایر در کشور انجامیده و با دریافت تکنولوژی از شرکت کانتیننتال آلمان، تنها تولیدکننده تایرهای رادیال باری - اتوبوسی در صنعت تایر کشور شده است.
گام دیگر این توسعه، افتتاح کارخانه دوم در استان کردستان با ظرفیت بزرگترین تایرسازی کشور در سال 1395 بوده است. این گسترش فعالیت به همراه دارا بودن 48% سهم بازار ایران به گروه صنعتی بارز، نشانگر توانمندی و پیشرفت این گروه در صنعت تایر در داخل کشور است، گروه صنعتی بارز بهعنوان بزرگترین تولیدکننده تایر در ایران شناخته شده و برای 20 سال متوالی رتبه 1 تولید تایر را در اختیار دارد.
از لحاظ فروش، این گروه با استفاده از شبکه وسیع نمایندگان در سرتاسر کشور، محصولات خود را به عنوان تامینکننده اصلی شرکتهای خودروسازی به بازار عرضه میکند. با وجود مجوز صادرات در سال 1401، همچنان بخش عظیمی از فروش به داخل ایران اختصاص دارد.درصورت حذف قیمتگذاری دستوری در این صنعت، پکرمان به عنوان یکی از گزینههای پرپتانسیل، به واسطه دارا بودن مقیاس اقتصادی میتواند سودآوری بالایی را محقق نماید. با مفروضات درنظر گرفته شده برای سال مالی 1402 پیشبینی میگردد این شرکت به ازای هر سهم، سود خالص 4,532 ریالی با نسبت P/E 8.8 محقق نماید.
تحلیلگران
این گزارش بهمنظور ارائه اطلاعات عمومی منتشر شده است و تحت هیچ شرایطی بهعنوان پیشنهاد مستقیم سرمایهگذاری جهت خرید و فروش اوراق بهادار ارائه نشده است.
دیدگاه خود را بنویسید